• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143655
+
-

سرهنگ غیاثوند به گلایه برخی شهروندان درخصوص سرعت‌گیرهای متعدد و مرتفع پاسخ داد

آخرین راهکار ما نصب سرعت‌گیر است

آخرین راهکار ما نصب سرعت‌گیر است

مهدی اسماعیل پور

  یکی از مشکلات اصلی منطقه ۲۱ در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ‌ تردد برخی وسایل نقلیه با سرعت بالا و غیر‌مجاز و نامطمئن در معابر مسکونی است که اغلب عرض زیادی هم ندارند.

  کارشناسان حمل‌ونقل و ترافیک دلیل این موضوع را قرار گرفتن منطقه ۲۱ در بین بزرگراه‌های «شهید لشکری»، «فتح»، «آزادگان» و آزادراه «تهران‌ـ کرج» (شهید فهمیده) و البته خلوت بودن اغلب کوچه و خیابان‌های این محدوده می‌دانند که گاهی اوقات به تصادفات منجر به جرح و فوت منجر می‌شود. اما راهکار رفع چنین مشکلی چیست وچگونه می‌توان از وقوع این نوع حوادث جلوگیری کرد؟

مسئولان ترافیکی منطقه تدابیر و راهکارهای متفاوتی برای کاهش کنترل سرعت وسایل نقلیه در نظر گرفته‌اند که ایجاد سرعت‌گیرها و دست‌اندازها از جمله آنها است. هرچند شهروندانی هستند که وجود این دست‌اندازها را لازم می‌دانند اما برخی اهالی «تهرانسر» نسبت به وجود این دست‌اندازها، اندازه ارتفاع، رنگ‌آمیزی و غیراستاندارد بودنشان اعتراض دارند. در این گزارش، علاوه برانعکاس برخی از این گلایه‌ها، این موضوع را در گفت‌وگو با رئیس پلیس «راهور» و هم‌چنین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه بررسی کرده‌ایم.  

  • سرعت‌گیرها و دست‌اندازهای زیاد و غیر‌استاندارد

برخی از شهروندان ساکن تهرانسر نسبت به وجود سرعت‌گیرهای متعدد و مرتفع در معابر گلایه دارند. «حسن بابایی» از ساکنان بلوار اصلی تهرانسر، در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «روزی چند بار از بلوارهای «یاس»، «نیلوفر» و «شاهد» عبور می‌کنم.  
این معابر آنقدر سرعت‌گیر و دست‌انداز دارد که جلوبندی ماشینم مدام خراب می‌شود، برای همین مشتری ثابت مکانیکی‌ها شده‌ایم. اصلاً نمی‌دانم این‌‌ تعداد دست‌انداز آن‌‌هم با این ارتفاع که باید با سرعت ۱۰ کیلومتر از روی آنها عبور کنی، برای چیست؟» 

«مهدی حاجی‌زاده» یکی دیگر از ساکنان این محله است که نسبت به سرعت‌گیرهای این محدوده گلایه دارد: «یک‌‌بار دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای بلوار یاس را شمردم، در مجموع در ۲ لاین رفت و برگشت، ۱۷ سرعت‌گیر وجود دارد که این تعداد خیلی بالاست. برخی از این سرعت‌گیرها رنگ‌آمیزی، تابلو یا خط‌کشی هشدار‌دهنده‌‌ هم ندارند به‌ویژه شب‌ها و در تاریکی هوا اغلب وسایل نقلیه آنها را نمی‌بینند و با سرعت زیاد از روی آنها رد می‌شوند که وسیله نقلیه‌شان به شدت ضربه می‌خورد یا مجبور می‌‌شوند ترمز ناگهانی بگیرند که هم خطر تصادف دارد و هم صدای گوشخراش و وحشتناکی ایجاد می‌کند. باید برای این دست‌اندازها فکر اساسی و تعداد و ارتفاع آنها استاندارد شود. علاوه براین رنگ‌آمیزی، هشدار‌دهنده‌های واضح و مشخص داشته باشند که رانندگان بتوانند از دور به‌ویژه در شب آنها را ببینند.» 

  • آخرین راهکار و‌ترفند برای کاهش سرعت وسایل نقلیه

 سرهنگ «شاپوررضا غیاثوند»، رئیس پلیس راهور منطقه ۲۱، درباره وجود سرعت‌گیرها و دست‌اندازهای متعدد در معابر این محدوده و اعتراض برخی از شهروندان نسبت به این موضوع با تأکید بر کارکرد مؤثر این کار در کاهش تصادفات و پیشگیری از سوانح رانندگی، به همشهری محله می‌گوید: «برای پیشگیری از تصادفات و جلوگیری از بروز سوانح رانندگی و در مجموع محافظت از جان مردم باید سرعت وسایل نقلیه در معابر کنترل شود. متأسفانه برخی رانندگان توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و تابلو‌هایی که سرعت مجاز را در آن محور تعیین کرده‌اند، ندارند و با سرعت بالا و غیر‌مجاز در معابر‌‌ تردد می‌کنند که می‌تواند نتایج تلخ و جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

در نتیجه برای محافظت از جان مردم این آخرین راه‌حل و‌ترفند برای کنترل و کاهش دادن سرعت وسایل نقلیه‌ای است که توجهی به تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سرعت‌های مجاز تعیین شده ندارند. البته آن‌گونه که گفته می‌شود، تعداد این سرعت‌گیرها زیاد نیست. بر اساس کارشناسی‌های انجام شده این سرعت‌گیرها در نقاطی که برای پیشگیری از تصادفات وسایل نقلیه باید با سرعت پایین و مناسب‌‌ تردد کنند، از سوی شهرداری منطقه جانمایی و ایجاد شده‌اند.

هر روز حداقل دوبار، از معابر منطقه عبور می‌کنم. تاکنون معبری که ۱۷ دست‌انداز و سرعت‌گیر داشته و یا دست‌انداز و سرعت‌گیرش غیر‌استاندارد و مشکل‌دار باشد، مشاهده نکرده‌ام. در برخی موارد رنگ‌آمیزی سرعت‌گیرها به مرور زمان پاک و کم‌‌رنگ شده‌اند که شهرداری منطقه دوباره آنها را رنگ‌آمیزی می‌کند. از سوی دیگر اغلب معابر منطقه، محلی هستند و غیر از علائم هشدار‌دهنده، مردم اطلاع دارند که در کدام نقاط و تقاطع‌ها سرعت‌گیر وجود دارد.»

  • جانمایی و ارتفاع سرعت‌گیرها کارشناسی شده است 
محمدرضا سالمی /معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه


«محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، درباره اعتراض برخی از شهروندان از تعدد و غیر‌استاندارد بودن سرعت‌گیرها و دست‌اندازها در برخی از معابر منطقه می‌گوید: «همه سرعت‌گیرهایی که در معابر وجود دارند، از سوی کارشناسان پلیس راهور مشخص شده‌اند و این‌گونه نیست که این سرعت‌گیرها سلیقه‌ای و بدون حساب و کتاب ایجاد شده باشند.

برای مثال، در بلوار یاس که به‌طور مشخص به آن اشاره شده است، ۴ مدرسه وجود دارد که باتوجه به این موضوع، باید سرعت وسایل نقلیه را پیش از رسیدن به این مدارس که دانش‌آموزان و والدین آنها در آنجا‌‌ تردد دارند، کاهش دهیم. برای همین در هیچ‌کدام از خیابان‌ها و بلوارهای منطقه، تعداد سرعت‌گیرها زیاد و غیر‌استاندارد نیست. مشخص است که ارتفاع این سرعت‌گیرها به‌گونه‌‌ایی طراحی شده‌اند که وسایل نقلیه با کمترین سرعت ممکن از آنها عبور کنند. زمانی ممکن است خودرویی دچار مشکل شود که راننده آن نخواهد با سرعت کم و مطمئن از روی سرعت‌گیر عبور کند. رنگ‌آمیزی سفید برخی سرعت‌گیرها به مرور در اثر‌‌ تردد وسایل نقلیه تیره می‌شود که آنها ترمیم و رنگ‌آمیزی می‌شوند.

همه راه‌های دیگر را برای کنترل سرعت وسایل نقلیه به کار گرفته‌ایم، اما جواب نداده است. در معابری که سرعت‌گیر وجود نداشت، متأسفانه شاهد تصادفات و جان باختن شهروندان بوده‌ایم و با اینکه خودمان نیز چندان موافق کنترل سرعت با استفاده از سرعت‌گیرها نیستیم، اما این تنها راه‌حلی است که رانندگان بی‌توجه به تابلوها، قوانین راهنمایی و محدودیت‌های سرعت تعیین شده در معابر مسکونی را وادار می‌کند تا با سرعت ایمن و مطمئن برانند و جان مردم را به خطر نیندازند.» 

  • جان مردم بر جلوبندی وسایل نقلیه ارجح‌تر است 

سرهنگ غیاثوند هم‌‌چنین درباره اعتراض شهروندان به آسیب‌هایی که این سرعت‌گیرها به وسایل نقلیه وارد می‌کند، این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگر وسایل نقلیه با سرعت کنترل شده، ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، از سرعت‌گیرها عبور کنند، هیچ آسیب و خسارتی به وسیله نقلیه آنها وارد نمی‌شود. برای مثال، اگر راننده‌ای از سرعت مجاز و مطمئن تخطی و با سرعت ۶۰ کیلومتر از سرعت‌گیر عبور کند، ممکن است وسیله نقلیه‌اش آسیب ببیند.

باید توجه داشت که در اینجا سلامت و جان انسان‌ها مطرح است و محافظت از جان انسان‌ها بر آسیب دیدن احتمالی وسایل نقلیه و جلوبندی آنها ارجح‌تر است. معابر این محدوده، مسکونی است و مردم در آنها‌‌ تردد دارند و اگر سرعت وسایل نقلیه کنترل نشود، شاهد تصادفات و آسیب دیدن عابران پیاده خواهیم بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید